Опис досвіду роботи психолога Золотоніської гімназії ім. С.Д. Скляренка Ракітіної Вікторії Миколаївни по залученню учнів-волонтерів до діяльності психологічної служби в напрямку превентивної та профілактичної соціально-педагогічної роботи з молоддю.
Волонтерство – справа корисна і далеко не нова. Можливо, раніше це все мало іншу назву – проте суть не змінилися. Доброчинність та милосердя – кити, на яких впевнено тримається волонтерський рух, - будуть існувати, допоки існує людство.
Роль волонтерства у соціальній сфері визнана в Україні і на державному рівні, що знаходить своє підтвердження в окремих законодавчих документах, зокрема у законах України «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю», «Про соціальні послуги», в яких добровільна праця волонтерів визнається як необхідна соціально корисна.
Особливість волонтерського руху в Україні полягає у тому, що найчисленнішою групою волонтерів, які працюють у соціальній сфері, є учнівська і студентська молодь. Участь молодих людей у волонтерському русі дає їм змогу зробити особистий внесок у розв’язання соціальних проблем, випробувати свої можливості, брати участь у проектах і програмах соціальної спрямованості.
Реалізація проекту «Волонтерський рух як інноваційна форма розвивальної, превентивної та профілактичної соціально-педагогічної роботи з молоддю» дала новий досвід та нові ресурси для розширення діяльності фахівців психологічної служби.
Метою соціально-психологічної служби гімназії ім. С.Д. Скляренка м. Золотоноші було спрямувати спільні зусилля на активізацію волонтерської діяльності учнівської молоді з питань запобігання негативним явищам в учнівському середовищі.
Учасниками, що підтримали проект, стали працівники психологічної служби гімназії (практичний психолог Ракітіна В.М.), учні-волонтери 9-11 класів (Аня Буркут, учениця 10 класу, переможець конкурсу «Волонтер року»; Хачатрян Артур, учень 10 класу, Інна Таран, учениця 9 класу, Косенко Олексій та Некрасов Олександр, учні 11 класу), класні керівники старших класів, фахівці «Центру розвитку молоді» Оксана Черв’якова та міжнародний волонтер Ванесса Рой.
Для учнів 8-9 класів були проведені тренінгові змагання «Безпека в Інтернеті». Основним завданням було ознайомити підлітків з можливими небезпеками, які виникають при користуванні Інтернетом і спільно виробити правила безпечного користування Мережею.
В процесі заняття його учасники підсумували всі свої знання у сфері інформаційних технологій, колективно сформулювали декілька основних небезпек при безконтрольному та безвідповідальному серфінгу Інтернетом, а саме:
- надання приватної інформації в соціальних мережах;
- спілкування з випадковими людьми;
- можливість зараження вірусом персонального комп’ютера при відвідуванні потенційно небезпечних веб-сайтів;
- імовірність отримання недостовірної, неточної чи некоректної інформації при підготовці до занять.
Особливо дієвими та корисними визнали тренінги, що проводили Аня Буркут та Артур Хачатрян по профілактиці ВІЛ/СНІДу. За словами молоді, вони все-таки потребують інформації як себе захистити саме від підготованих для такої роботи волонтерів-однолітків.
Підсумковою акцією був виступ психологічного театру з акторами-волонтерами по профілактиці шкідливих звичок «Любов зла», який надзвичайно гарно сприйнявся учнями старших класів.
Важливим елементом у спільній роботі був взаємозв’язок усіх учасників педагогічного процесу, а також ставлення і готовність кожного зробити конкретну добру справу, а потім стають гідною заміною випускникам.
Ця робота дозволяє працювати всім заради єдиної мети, формує вміння