Вітаю Вас, Гість
Головна » 2017 » Березень » 16 » застосування фахового інструментарію у роботі спеціалістів психологічної служби області: найближчі завдання
14:42
застосування фахового інструментарію у роботі спеціалістів психологічної служби області: найближчі завдання

Колеги! Ви задаєте запитання щодо діагностики та корекції явищ агресії, насильства, жорстокості, дискримінації та ін. у освітньому середовищі, сім'ї, тощо.

Нагадаємо, що затвердженого переліку чи загального реєстру, який би містив методики такого чи іншого призначення в системі освіти, на державному рівні в Україні не створено. Фактично, відбір та застосування інструментарію покладається на самого практикуючого спеціаліста та методичні служби.

У відповідності до нормативних вимог, застосування зазначеного інструментарію має регламентуватися висновками відповідних експертних комісій, однак, їхня діяльність недостатньо унормована та містить нормативні колізії. Діяльність зазначених комісій визначена Положенням про експертизу психологічного і соціологічного інструментарію, що застосовується в навчальних закладах Міністерства освіти і науки України (затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2001р.№ 330).

Узагальнивши практику застосування фахового інструментарію та процедур за весь час функціонування психологічної служби, ми дійшли висновку, що їх підбір та застосування спеціалістами має ґрунтуватися на:

1) щорічних рекомендаціях Українського НМЦППСР, у яких роз’яснюються особливості діяльності психологічної служби системи освіти України у відповідний період, в т.ч. вказується, що в роботі не можуть використовуватися джерела, які не пройшли схвалення до використання науково-методичними чи вченими радами навчальних та наукових установ відповідних рівнів, радою Українського НМЦППСР;

2) рекомендаціях МОН України або висновку про схвалення відповідною комісією Науково-методичної ради з питань освіти МОН України;

3) окремих пунктах вже згадуваного Положення про експертизу психологічного і соціологічного інструментарію, що застосовується в навчальних закладах Міністерства освіти і науки України;

4) положеннях Етичного кодексу психолога;

5) вимогах інших нормативно-правових документів та професійних норм.

Додамо, що існує така громадська організація, як Всеукраїнська Психодіагностична Асоціація, яка просунулася у вирішенні питання застосування діагностичного інструментарію та у створенні відповідних вітчизняних стандартів (про неї в іншому пості).

Зараз обласним центром ППСР Черкаського ІППО розпочалося вивчення особливостей застосування психодіагностичного та соціологічного інструментарію у навчальних закладах та установах освіти області. Воно планує бути завершене до червня цього року. Сподіваюся, що результатом цього вивчення стане створення банку діагностичних та соціологічних методик.

Форму (таблицю) для узагальнення інструментарію у вашому регіоні, закладі ви можете взяти тут:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1KYNK2jGE64rPq9lZ-jePVg1BFBK0hTiiT3sXW_e4Rpw/edit?usp=sharing

Серед джерел, які містять психодіагностичний та соціологічний інструментарій на вказану вище тему та схвалені до використання науково-методичними чи вченими радами навчальних та наукових установ відповідних рівнів, радою Українського НМЦППСР, комісією Науково-методичної ради з питань освіти МОНУ, можна вказати наступні посібники та методичні рекомендації:

1.Агресія. Анексія. Конфлікт. Соціально-педагогічна та психологічна відповідь на виклики для дітей : методичні рекомендації для педагогів дошкільних навчальних закладів. – К. : Агентство “Україна”. – 2016. – 100 с. http://lib.iitta.gov.ua/705253/1/%D0%90%D0%B3%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%96%D1%8F.%20%D0%90%D0%BD%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%96%D1%8F.%20%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%BB%D1%96%D0%BA%D1%82.pdf (зокрема, діагностика та профілактика дезадаптації у дітей дошк. віку)

2.Діагностика особистості: путівник практичного психолога : [довідник] / укладач В.В. Войтко. – Кіровоград: КЗ «КОІППО ім. Василя Сухомлинського», 2015. – 76 с. http://koippo.in.ua/arhiv/druk/217_15_dov.pdf

3.Москальова А.С. Методи психодіагностики в навчально-виховному процесі: Навч. посіб. /А.С. Москальова, М.В. Москальов. – К.: ДВНЗ УМО, НАПНУ, 2014. – 360с. http://elibrary.kubg.edu.ua/7621/1/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B4%D1%96%D0%B0%D0%B3%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8_%D0%BA%D0%BD14.pdf

4.Павелків Р.В. Психодіагностичний інструментарій в умовах дошкільного закладу [текст] : навчальний посібник / Р.В. Павелків, О.П. Цигипало. – К.: «Центр учбової літератури», 2013. - 296 с. http://culonline.com.ua/Books/psihodiagnostychyi_instrument.pdf

5.Психологу для роботи. Діагностичні методики [Текст] : [збірник] / [уклад.: Лемак М. В., Петрище В. Ю.]. - Вид. 2-ге, випр. - Ужгород : Вид-во Олександри Гаркуші, 2012. - 615 с. : мал., табл. - Режим доступу до електронного ресурсу: https://vk.com/doc30443101_189219099

6.Соціально-педагогічна діагностика : наук.-метод. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Н. П. Краснова, Л. П. Харченко, Я. І. Юрків, І. С. Сьомкіна ; Держ. закл. „Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка”. – Луганськ : Вид-во ДЗ „ЛНУ імені Тараса Шевченка”, 2011. – 429 с. http://dspace.ltsu.org/jspui/bitstream/123456789/2079/1/Np4.pdf

7.Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період : метод. рек. / Н.П. Бочкор, Є.В. Дубровська, О.В.Залеська та ін. – Київ: МЖПЦ «Ла Страда-Україна», 2014. – 84 c. http://padap.info/user_file/Metodichka.pdf

8.Соціально-педагогічна діагностика дітей та родин, які опинились в складних життєвих обставинах : метод. рек. / автори-упор. В. Г. Панок, В. Д. Острова. – К. : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2016. – 68 с. http://lib.iitta.gov.ua/705366/1/%D0%94%D1%96%D0%B0%D0%B3%D0%BD_%D0%A1%D0%BE%D1%86_%D0%BF%D0%B5%D0%B4.pdf

Корекційно-розвивальну роботу із зазначеної теми можна здійснювати, зокрема, за посібником:

Організація роботи з розв’язання проблеми насильства в школі: навчально-методичний посібник / упорядники: Дубровська Є.В., Ясеновська М.В.; редакційна група: Алєксєєнко М.К., Дендебера М.П., Соловйова О.Д. – К.: Huss, 2011. – 96 с. http://wcu-network.org.ua/public/upload/files/1476948042_organizaciya_roboti_z_rozvyazannya_nasilstva_v_shkoli.pdf (містить серію тренінгів для педагогів, тренінг заміщення агресії для підлітків)

Вказані джерела ви можете скачати за посиланнями. Якщо посилання не працюють, звертайтеся, будуть завантажені файли. *Розділ сайту «Ресурси»

Сподіваюся, що вказана література стане вам у нагоді.

Див. також пости у ФБ: https://www.facebook.com/groups/817697061673636/permalink/1112597808850225/

https://www.facebook.com/groups/817697061673636/permalink/1112607428849263/

Переглядаючи матеріали у ФБ, не забувайте користатися хештегами: натиснувши теги – слова зі значком #, ви можете переглянути всі публікації на цю тему у нашій групі та в інших місцях у ФБ.

A.D. Щоб завантажити ці та інші тексти по психодіагностиці, перейдіть на сайті «Псі_центр» у розділ «Ресурси» до категорії «Психодіагностика» http://psycenter.at.ua/load/diagnost/9 (команда або «викачати з сервера», або перейдіть за адресою-гіперпосиланням). Там все працює

Підготувала Т.Артеменко

Переглядів: 736 | Додав: psycommunity | Теги: методика, Корекція, агресія, інструментарій, Розвиток, Дослідження, Посібник, стандарт, тест, психодіагностика | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 2
1 zagoryiko  
Матеріал зручний у використанні, пропоновані методики можуть використовувати у своїй роботі, як психологи-початківці, так і психологи з досвідом.

2 svichunina  
дякую за потрібний та цікавий матеріал.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]