КОМУНАЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ»
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ
Схвалено до використання вченою радою КНЗ Черкаський ОІПОППЧОР, протокол №2 від 02 червня 2020 року
ПРОГРАМА МАЙСТЕР-КЛАСУ
«ВИКОРИСТАННЯ АВТОРСЬКИХ ІГРОВИХ МЕТОДИК ДЛЯ РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНИХ ПРОЦЕСІВ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ТА ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ»
(для системи післядипломної педагогічної освіти)
Розробники: Коваль Наталія Григорівна, практичний психолог Руськополянського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Руськополянської сільської ради Черкаської області; Артеменко Тетяна Борисівна, методист навчально-методичного центру психологічної служби комунального навчального закладу «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради»
Черкаси – 2020
Пояснювальна записка
Курс на формування європейського, толерантного за своїми цінностями суспільства вимагає поціновування кожної особистості з усіма її особливостями, сприяння її розвитку і можливості самореалізації. Діти з особливими освітніми потребами, кількість яких постійно зростає, потребують цього найбільше. Посилення пізнавальної складової у розвитку особистості продовжує залишатись одним із актуальних запитів суспільства.
Мета майстер-класу: сприяти розвитку професійної компетентності працівників психологічної служби, педагогічних працівників у напрямку здійснення психолого-педагогічного супроводу учнів початкових класів та дітей з особливими освітніми потребами; удосконалювати та розширювати практичні навички використання ігрових методів у корекційно-розвитковій роботі з дітьми.
Основні завдання майстер-класу:
актуалізувати знання про вікові особливості учнів початкових класів та специфіку розвитку дітей з особливими освітніми потребами;
розвивати професійні навички психолого-педагогічного супроводу учнів початкових класів та дітей з особливими освітніми потребами;
розширювати професійні навички використання ігрових методів під час проведення корекційно-розвиткових занять.
Майстер-клас проходить у формі практикуму та передбачає використання таких методів, як інформаційний міні-інтенсив, виконання практичних вправ, саморефлексію отриманого досвіду тощо.
Навчально-методичне забезпечення майстер-класу здійснюється за рахунок використання матеріалів авторської програми «Використання ігрових методик для розвитку психічних процесів учнів початкових класів та дітей з особливими освітніми потребами» (Коваль Н.Г.), інших навчальних та довідкових джерел, спеціально обладнаної аудиторії.
Профіль програми майстер-класу
для системи післядипломної освіти педагогічних працівників
«Використання авторських ігрових методик для розвитку пізнавальних процесів учнів початкових класів та дітей з особливими освітніми потребами»
|
Обсяг навчального навантаження
|
0,13 кредиту ЄКТС (4 академічних години)
|
Заклад освіти
|
Комунальний навчальний заклад «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради»
|
Рівень програми
|
Підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти та закладів дошкільної освіти
|
А
|
Мета програми
|
|
Мета майстер-класу: сприяти розвитку професійної компетентності працівників психологічної служби, педагогічних працівників у напрямку здійснення психолого-педагогічного супроводу учнів початкових класів та дітей з особливими освітніми потребами; удосконалювати та розширювати практичні навички використання ігрових методів у корекційно-розвитковій роботі з дітьми
|
В
|
Характеристика програми
|
1
|
Функціональна спрямованість
|
Програма носить вузькодисциплінарний характер, побудована на використанні ігрових технологій в освіті та спрямована на посилення розвиткової складової у становленні особистості молодшого школяра
|
2
|
Фокус програми
|
Спеціальна програма, спрямована на розширення фахових компетентностей професіоналів, що здійснюють психолого-педагогічний супровід та залучені до проведення корекційно-розвиткових занять з учнями початкових класів та дітьми з особливими освітніми потребами
|
3
|
Орієнтація програми
|
Професійна програма, спрямована на вдосконалення та розвиток професійних якостей фахівців у галузі інклюзивної та загальної освіти
|
4
|
Особливості та відмінності
|
Цілі та завдання програми реалізуються у контексті упровадження авторської програми «Використання ігрових методик для розвитку психічних процесів учнів початкових класів та дітей з особливими освітніми потребами» (Коваль Н.Г.)
|
5
|
Цільова група
|
Педагогічні працівники (всіх категорій), практичні психологи, соціальні педагоги, асистенти вчителя закладів загальної середньої освіти, закладів дошкільної освіти, інших закладів та установ
|
С
|
Професійні вимоги та продовження навчання
|
1
|
Професійні вимоги (компетенції)
|
Визначає посадова інструкція
|
2
|
Продовження освіти
|
У контексті упровадження авторської програми Коваль Н.Г. «Використання ігрових методик для розвитку психічних процесів учнів початкових класів та дітей з особливими освітніми потребами» можливим є подальше навчання
|
D
|
Стиль та методика навчання
|
1
|
Підходи до викладання та навчання
|
У навчанні застосовується змішана парадигма з акцентом на задоволення потреб суб'єктів послуг; перевага надається активним формам та методам навчання
|
2
|
Система оцінювання
|
Оцінювання ефективності здійснюється шляхом самостійного рефлексивного зворотного зв'язку
|
E
|
Програмні компетентності
|
1
|
Загальні
|
Здатність навчатися та самонавчатися;
здатність діяти на підставі етичних суджень;
здатність виявляти, ставити і вирішувати проблеми;
здатність працювати в команді;
знання і розуміння предметної області та розуміння професії;
здатність до конструктивної взаємодії з іншими людьми і повага до різноманітності;
здатність оцінювати і підтримувати якість роботи
|
2
|
Фахові (предметно-орієнтовані)
|
Здатність до постановки завдань у взаємодії з об’єктами впливу з метою визначення цілей та завдань корекції та розвитку пізнавальної сфери;
здатність до діагностичної оцінки потреб та зон розвитку пізнавальної сфери об’єктів впливу;
здатність до адаптації послуги та продукту, представленого на майстер-класі;
здатність до упровадження отриманих навичок у практику діяльності щодо розвитку пізнавальної сфери дітей;
здатність до самооцінювання результативності упровадження елементів досвіду на практиці;
здатність до надання зворотного зв'язку суб’єктам впливу та написання звіту за результатами роботи
|
|
Зміст та навчальні елементи програми
|
|
Зміст програми. Модуль 1. Вікові особливості учнів початкових класів та специфіка розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Модуль 2. Використання ігрових методик під час проведення корекційно-розвиткових занять
|
G
|
Програмні результати навчання
|
|
Знання методів практичної психології, педагогіки, соціальної педагогіки у роботі з учнями початкових класів та з дітьми з особливими освітніми потребами;
розширення професійних навичок використання ігрових методів під час проведення корекційно-розвиткових занять з отримувачами освітніх послуг
|
Навчально-тематичний план майстер-класу (обсяг 4 год., 0,13 кредиту ЄКТС)
№ пп
|
Назва модулів (тем)
|
Кількість годин
|
Всього
|
Інформаційний міні-інтенсив
|
Практичне заняття
|
1.
|
Модуль 1. Вікові особливості учнів початкових класів та специфіка розвитку дітей з особливими освітніми потребами
|
1
|
1
|
-
|
2.
|
Модуль 2. Використання ігрових методик під час проведення корекційно-розвиткових занять з отримувачами освітніх послуг
|
3
|
-
|
3
|
|
Всього
|
4
|
1
|
3
|
Список рекомендованих джерел
- Маслей О. Працюємо з дітьми з особливими освітніми потребами. Шкільному психологу. Усе для роботи. 2016, січень. С.20.
- Москалюк А. П. Проблеми психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами в умовах ЗНЗ. Шкільному психологу. Усе для роботи. 2016, лютий. С.15.
- Туріщева Л. В. Діти з особливостями розвитку в звичайній школі. Харків: Вид. група «Основа», 2011. 111 с.
|