Вітаю Вас, Гість
Головна » 2012 » Листопад » 12 » вчимося працювати з сім'єю
11:32
вчимося працювати з сім'єю

 

Тетяна Войцях, методист ОЦППСР Черкаського ОІПОПП, соціальний педагог-правник

Сім’я – це своєрідна маленька модель сучасного суспільства, найперший інститут соціалізації дитини. Наскільки якісним буде процес включення дитини в систему суспільних стосунків залежить в першу чергу від морально-психологічного клімату сім’ї, від педагогічної культури батьків у нелегкій праці виховання майбутнього громадянина нашої держави. Саме тому останнім часом все більшої актуальності набуває питання організації системи раннього соціально-педагогічного супроводу сім’ї в системі освіти та налагодження ефективної взаємодії закладів освіти, сім’ї і суспільства з метою попередження негативних явищ в сім’ї, створення умов для позитивної соціалізації особистості в сімейному середовищі, забезпечення дотримання прав та законних інтересів дитини. Пошуку шляхів вирішення цих та інших актуальних питань в роботі соціального педагога з сім’єю був присвячений виїзний обласний семінар-практикум «Особливості здійснення соціально-педагогічного супроводу сім’ї в закладах освіти», який відбувся 28 лютого 2012 року на базі Балаклеївської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 імені Євгенії Гуглі Смілянської районної державної адміністрації. Координатор і методичний керівник семінару – Тетяна Володимирівна Войцях, методист обласного центру практичної психології і соціальної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників. 

В роботі семінару-практикуму взяли участь 68 спеціалістів психологічної служби закладів освіти Черкаської області – соціальні педагоги та практичні психологи дошкільних навчальних закладів, загальноосвітніх шкіл, навчальних закладів інтернатного типу та професійно-технічних навчальних закладів. Співорганізатор семінару-практикуму – Центр функціональної психолого-педагогічної діагностики та реабілітації дітей і підлітків (директор Центру – керівник психологічної служби Смілянського району Галина Віталіївна Мачульська).

Учасників семінару привітала начальник відділу освіти Смілянської районної державної адміністрації Вікторія Миколаївна Підмогильна, а також представила структуру освітньої галузі та досягнення педагогічних працівників району.

З вітальним словом виступила Неля Сергіївна Дорожкіна, директор Балаклеївської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 імені Євгенії Гуглі Смілянської районної державної адміністрації та представила систему роботи закладу щодо здійснення соціально-педагогічного супроводу сім’ї у тісній співпраці із сільською радою, службою у справах дітей та ЦСССДМ.
В ході пленарного засідання обговорювалися актуальні питання налагодження ефективної системи співпраці суб’єктів соціально-педагогічної роботи з сім’єю. Зокрема, керівник психологічної служби Смілянського району Мачульська Г.В. ознайомила учасників семінару з особливостями роботи соціальних педагогів малокомплектних навчальних закладів району та навела приклади їх ефективної співпраці із практичними психологами Центру функціональної психолого-педагогічної діагностики та реабілітації дітей і підлітків щодо здійснення соціально-педагогічного супроводу сімей.
Методист обласного центру практичної психології і соціальної роботи Черкаського ОІПОПП Войцях Т.В. у своєму виступі наголосила на актуальності питання організації системи раннього соціально-педагогічного супроводу сім’ї в системі освіти та налагодження ефективної взаємодії навчальних закладів, сім’ї, державних установ, діяльність яких спрямована на захист дитинства, як суб’єктів соціально-педагогічної роботи з сім’єю. Аналізуючи причинно-наслідкові зв’язки між ознаками кризи функціонального стану сучасної сім’ї та формуванням поведінки дитини, її життєвих цінностей в системі сімейного виховання, учасники семінару визначили особливості соціально-педагогічного супроводу сім’ї як виду роботи соціального педагога закладу освіти. Навчально-методична цінність виступу Войцях Т.В. полягала у розмежуванні понять загального та цільового соціально-педагогічного супроводу сім’ї, характеристиці їх складових компонентів як соціально-педагогічної технології. Зокрема, акцентувалась увага на тому, що метою соціально-педагогічного супроводу сім’ї в закладах освіти є забезпечення дотримання прав і законних інтересів дитини в сім’ї та освітньому середовищі. Саме тому соціально-педагогічний супровід сім’ї передбачає виконання завдань, спрямованих не на надання допомоги батькам у вирішенні сімейних проблем, а на формування у батьків психолого-педагогічних компетенцій та усвідомленого батьківства, відповідальної поведінки, здатності активізувати внутрішні ресурси сім’ї та найближчого її оточення для подолання складних життєвих обставин, в яких опинилась сім’я, або проблем виховного плану, підвищення рівня правової культури батьків тощо.
Представленню досвіду роботи та визначенню ролі соціального педагога дошкільного навчального закладу в здійсненні раннього соціально-педагогічного супроводу сім’ї був присвячений виступ соціального педагога Уманського дошкільного навчального закладу № 8 Оксани Василівни Юрченко. Зокрема, широко висвітлювалось питання забезпечення реалізації права дитини на дошкільну освіту та можливостей для успішної соціальної адаптації дітей старшого дошкільного віку до умов навчання в загальноосвітньому навчальному закладі як одного із завдань роботи соціального педагога дошкільного навчального закладу, а також важливості вирішення питання наступності у роботі дошкільного навчального закладу і школи, зокрема щодо соціально-педагогічного супроводу дітей та їх сімей.
Запам’ятався учасникам семінару-практикуму і виступ практичного психолога Монастирищенського професійного ліцею Нелі Миколаївни Каневської та представлена нею презентація. Використовуючи яскраві і влучні асоціації, Каневська Н.М. з погляду практичного психолога ПТНЗ охарактеризувала професійне призначення соціального педагога в системі психологічної служби закладів освіти. На її думку, соціальний педагог в першу чергу – це «спеціаліст швидкої допомоги, від компетентності та професійності якого залежить процес «одужання», а інколи – й саме життя». Розвиток дитини в сім’ї вона порівняла з розвитком рослини, якій для цього потрібні певні базові умови: світло, тепло, волога. «Недостача або, навпаки, передозування цих факторів спричинюють певні недоліки у формуванні рослини. Так і у дитини: якщо не задовольняються базові потреби – бути потрібною (світло) і бути захищеною (тепло і волога), - наголошує Неля Миколаївна, - у психіці закономірно відбуваються ті чи інші деформації. Легше попередити, ніж потім «лікувати хворобу», що й доводить важливість здійснення раннього соціально-педагогічного супроводу сім’ї в системі освіти».
Багато емоцій в учасників семінару викликав виступ сільського голови с.Балаклея Смілянського району Олени Миколаївни Ковальської, яка на яскравих прикладах співпраці школи і сільської ради у здійсненні соціально-педагогічного супроводу сім’ї та досягненні позитивних результатів довела важливість наявності в кожному закладі освіти фахових спеціалістів психологічної служби, які є найпершими посередниками між школою, сім’єю, дитиною та державними структурами, зокрема в питаннях попередження та профілактики негативних явищ в сімейному середовищі, що спричиняють відхилення в поведінковому чи особистісному розвитку дитини або становлять загрозу життю і здоров’ю дитини в сім’ї. Ковальська О.М. впевнена, що систематична співпраця між закладами освіти, органами опіки та піклування, службами у справах дітей, а також залучення сім’ї до співпраці як активного суб’єкта соціально-педагогічної роботи є важливими умовами в досягненні основної мети соціально-педагогічного супроводу сім’ї – створення безпечних та сприятливих умов для всебічного розвитку дитини, задоволення її потреб і реалізації прав та законних інтересів.

Роль та завдання Центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді в системі соціально-педагогічного супроводу різних типів сімей представила у своєму виступі Ольга Станіславівна Рак, директор ЦСССДМ Смілянського району. Презентуючи систему співпраці спеціалістів Центру із закладами освіти Смілянського району, зокрема із Балаклеївською спеціалізованою ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1, вона навела приклади досягнення успішних результатів по супроводу сімей різного типу, зокрема такі, як: повернення дітей з інтернату на виховання матері та супровід адаптаційного періоду в сім’ї, влаштування дітей-сиріт у сімейні форми виховання, захист прав дітей-інвалідів тощо. Як сказала на завершення Рак О.С., «найголовніший результат нашої роботи – не в службових звітах, а в очах дитини, які випромінюють щастя!».

Практична частина семінару проходила у формі тренінгу, під час якого розглядалися і опрацьовувалися практичні аспекти застосування технології соціально-педагогічного супроводу сім’ї в закладах освіти різного типу. Учасники семінару (соціальні педагоги, практичні психологи) працювали в трьох секціях, модераторами яких були учасники творчої групи по підготовці семінару-практикуму:

І секція – представники ДНЗ, ЗОШ, НВК, гімназій (модератори: Світлана Євгенівна Фесун, соціальний педагог Черкаської ЗОШ І-ІІІ ст. № 7, Людмила Адольфівна Кравчук, соціальний педагог Великояблунівської ЗОШ І-ІІІ ст. (Смілянський р-н), Людмила Миколаївна Петренко, соціальний педагог Тернівської ЗОШ І-ІІІ ст. (Смілянський р-н);

ІІ секція – представники закладів освіти інтернатного типу (модератори: Олена ВалентинівнаЛєнська, соціальний педагог Черкаської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернат І-ІІІ ст., Алла Юріївна Щербина, соціальний педагог Чигиринської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернат І-ІІ ст., Ніна Василівна Широкопояс, соціальний педагог Черкаської санаторної загальноосвітньої школи-інтернат І-ІІ ст.).

 

ІІІ секція – представники (в т.ч. заступники директорів з навчально-виховної роботи) ПТНЗ (модератори: Тетяна Миколаївна Поліщук, соціальний педагог Смілянського Центру підготовки та перепідготовки робітничих кадрів, Неля Миколаївна Каневська, практичний психологМонастирищенського професійного ліцею).

Тренінг мав на меті формування в учасників семінару-практикуму чіткого уявлення про алгоритм здійснення соціально-педагогічного супроводу сім’ї в закладах освіти різного типу як складової навчально-виховного процесу, закріплення вмінь та навичок застосовувати технологію соціально-педагогічного супроводу в роботі з різними типами сімей; доведення важливості здійснення соціально-педагогічного супроводу сімей усіх учнів закладу освіти з превентивною або профілактичною метою.

В процесі роботи в секціях учасники семінару-практикуму прийшли до висновку, щосоціально-педагогічний супровід сім’ї як вид професійної діяльності соціального педагога передбачає здійснення комплексу заходів за усіма функціональними напрямками діяльності соціального педагога та спрямований на створення умов для забезпечення і реалізації потреб дитини в сім’ї.

Аналізуючи типи сімей, щодо яких здійснюється або може здійснюватися соціально-педагогічний супровід в межах компетенції закладів освіти, рівень благополуччя цих сімей з огляду його впливу на особистісній розвиток дитини, причини зниження рівня благополуччя в сім’ї та межі компетенції соціального педагога як спеціаліста психологічної служби закладу освіти в наданні послуг сім’ї під час здійснення загального чи цільовий соціально-педагогічного супроводу сім’ї, учасники тренінгу зробили висновок, що кожен із визначених типів сімей, з огляду на наявність чи відсутність в них умов для розвитку і виховання дитини, може розглядатися як на рівні «благополуччя», так і на рівні «неблагополуччя», саме тому важливо працювати з сім’ями усіх учнів закладу освіти в першу чергу на рівні загального соціально-педагогічного супроводу з метою попередження або ранньої профілактики негативних явищ в сімейному середовищі, які мають негативний вплив на розвиток особистості дитини або можуть становити загрозу життю і здоров’ю дитини.

 

Робота з конкретними педагогічними ситуаціями із практичної роботи спеціалістів психологічної служби, визначення кроків вирішення ситуації в межах компетенції закладів освіти, допомогла визначити типові помилки у здійсненні соціально-педагогічного супроводу сім’ї та умови їх уникнення, сприяла формуванню професійного мислення та відпрацюванню вмінь і навичок застосування технології соціально-педагогічного супроводу сім’ї в межах повноважень та функціональних обов’язків спеціалістів психологічної служби закладів освіти різного типу.

За результатами роботи семінару-практикуму був розроблений проект рекомендацій по створенню умов, необхідних для організації та підвищення ефективності соціально-педагогічного супроводу сімей в межах компетенції закладів освіти різного типу. Учасники отримали електронний посібник з навчально-методичними матеріалами семінару.

Підводячи підсумки роботи, учасники відзначили актуальність та важливість обраної теми, високо оцінили рівень організаційної та методичної підготовки семінару-практикуму, висловили подяку за створення сприятливих умов для роботи та висловили побажання щодо подальшої співпраці.

Категорія: події | Переглядів: 1177 | Додав: psycommunity | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]